U zult op deze pagina steeds wisselende nieuwtjes en weetjes vinden,
check dus regelmatig!!

 


erna en frans

Romantiek in kleur en zwart-wit

Wanneer : op donderdag 31 oktober 2019

Waar       : in Het Huis van Waalre, Koningin Julianalaan 19 te Waalre

Hoe laat  : van 19.30 - 21.30 uur

Dit multimedia-verhaal over kijken en luisteren, over schilderkunst en pianomuziek is ontstaan toen Erna Charbon en Frans van Tuijl besloten hun kennis en krachten te bundelen in een voordracht over kunst en muziek. Ze kozen voor de periode waarin de Romantiek geleidelijk plaatsmaakt voor de Moderne Tijd. Intuïtie, emotie en verbeelding maken plaats voor de realiteit van alledag.

Erna en Frans nemen u mee op een muzikale ontdekkingsreis van de 19de eeuw waarbij het verhaal van kunstenaars in beeld afgewisseld wordt met prachtig pianospel van componisten als Schumann, Chopin, Mendelssohn, Brahms, Grieg, Satie en Debussy.
Een oog- en oorstrelende combi!

Erna Charbon-van Heck is als kunsthistorica/docent kunstgeschiedenis gespecialiseerd in het ontwikkelen en geven van cursussen, lezingen, museumexcursies en rondleidingen.
Frans van Tuijl is pianist en begeleidt klassiek geschoolde zangers en instrumentalisten bij oa.concerten en recitals, audities en eindexamens.

 Voor aanmelden kunt u deze link gebruiken: https://eindhoven.op-shop.nl/2513/huiskamerconcert/31-10-2019


Van Abbe museum:
In de periode 2017 – 2021 organiseert het Van Abbemuseum een serie tentoonstellingen en projecten met de eigen collectie. De tentoonstelling The Making of Modern Art op de begane grond van het collectiegebouw - ontwikkeld in samenwerking met het Museum of American Art, Berlijn - is hier onderdeel van. Deze presentatie integreert moderne meesterwerken uit de Van Abbe-collectie, zoals Mondriaan, Picasso, Sol LeWitt, Kandinsky en Leger, in een experimentele 'making of' van de klassieke canon van moderne kunst. In een serie bijzondere stijlkamers laat de tentoonstelling zien welke rol musea, uitzonderlijke verzamelaars en invloedrijke tentoonstellingen hebben gespeeld bij de formatie van de moderne canon, die ook de basis vormt voor de collectie van het Van Abbemuseum.
De acht zalen in de tentoonstelling zijn ingericht als verschillende stijlkamers waarin een setting uit een bepaalde tijd of van een bepaalde locatie is nagebouwd. Hierdoor krijgen bezoekers steeds een ander perspectief waarmee de logica en het ontstaan van het verhaal over de moderne kunst duidelijk wordt gemaakt.
Op de 2de verdieping van het collectiegebouw vindt u de tentoonstelling The Way Beyond Art. Je vindt hier werken van onder meer Chto Delat, Corneille, Dan Flavin, Nilbar Güres, Iris Kensmil, Anselm Kiefer, John Körmeling, Taus Makhacheva, Füsun Onur, Dan Peterman, Thomas Schütte en Franz Erhard Walther.
Aan de hand van drie thema's - Land, Thuis en Werk - worden kunstwerken getoond waarmee nieuwe perspectieven op onze hedendaagse wereld ontwikkeld kunnen worden. Ze worden getoond in een bijzondere setting, vormgegeven door Can & Asli Altay (Future Anecdotes Istanbul). De setting geeft alternatieven voor het traditionele model van de 'white cube' (witte kubus) en biedt meer mogelijkheden om kunst in relatie tot een ruimte en in relatie tot lichaam en geest te ervaren.
KUNST ALS MOTOR VOOR VERANDERING
De kunstwerken in de tentoonstelling stellen vragen aan de orde die voor iedereen herkenbaar en belangrijk zijn. In wat voor land of maatschappij willen we leven? Welke rol spelen vrijheid, identiteit en duurzaamheid in ons denken over de toekomst? In de tentoonstelling onderzoeken we hoe we het museum en de kunstwerken kunnen gebruiken om deze vragen met elkaar te delen. De experimentele vormgeving van de tentoonstelling doorbreekt het traditionele model van de witte kubus en opent op speelse wijze nieuwe mogelijkheden om kunst te ervaren.
________________________________________

Louise Bourgeois (1911 - 2010), van wie deze zomer twaalf beelden te zien zijn in de tuinen van het Rijksmuseum in Amsterdam, maakte tekeningen, grafiek, sculpturen en installaties; een van de interessantste oeuvres van de late 20ste eeuw.
In het historische bakstenen huis op 347 West 20th Street in de New Yorkse wijk Chelsea is nu de Easton Foundation gevestigd, de stichting die de enorme nalatenschap van Bourgeois beheert. Hier, tussen de muren vol afbladderende verf, bedacht Bourgeois haar beroemde spinnenbeelden. Een groot aantal daarvan is vanaf dit weekend te zien in de tuinen van het Rijksmuseum, op een tentoonstelling die samen met de Easton Foundation is georganiseerd. In totaal zijn twaalf sculpturen naar Nederland gekomen: van een vroeg geometrisch beeld als The Blind Leading the Blind (1947-49) tot de zeer levensechte Crouching Spider (2003), een spin die vervaarlijk aan komt sluipen en je ieder moment lijkt te kunnen bespringen.
Veel van de beelden die in de Rijksmuseum tuinen te zien zijn, verwijzen naar thema's als angst, claustrofobie en moederschap. De spinnen vormen een hommage aan Bourgeois' wevende moeder, die stierf toen Louise twintig was. Maar de spin is ook een soort zelfportret. De draden van de spin staan voor iets wat van binnenuit komt, zoals ook de kunstenaar iets uit zijn innerlijk creëert.
Tot en met 3 november in de tuinen van het Rijksmuseum Amsterdam.


Van Gogh en de Zonnebloemen,
De tentoonstelling Van Gogh en de Zonnebloemen moet nieuw licht werpen op het bekendste werk van de 19de-eeuwse schilder. Zelfs de achterzijde is nu deel van het verhaal.130 jaar geleden wist Van Gogh een originele draai te geven aan een overbekend motief, een vaas met bloemen. Mooi natuurlijk dat het schilderij door zoveel mensen gewaardeerd werd. Maar een paar jaar geleden wilde Ella Hendriks, destijds restaurator van het Van Gogh Museum, eens grondig onderzoek naar het schilderij doen. Dat bleek niet mee te vallen, want De Zonnebloemen moest in het museum te zien zijn. Toch lukte het om materiaal-technisch onderzoek naar het schilderij te doen, wat geleid heeft tot een wetenschappelijke publicatie waarin verslag gedaan van tal van onderzoeken. Over de chemische samenstelling en kleurveranderingen van het doek en over vergaande moderne onderzoekstechnieken.
Tot en met 1 september in het Van Gogh Museum, Amsterdam


De Biënnale, kunstmanifestatie in Venetië
Voor de 58ste keer wordt in Venetië de beroemde kunstmanifestatie De Biënnale gehouden. In diverse paviljoens kunt u op het speciale Biënnale-terrein hedendaagse kunst uit de hele wereld bewonderen. Uiteraard doet Nederland ook mee. Dit jaar zijn kunstenaars Remy Jungerman (1959) en Iris Kensmil (1970) door het Mondriaan Fonds als vertegenwoordigers van Nederland geselecteerd om in het paviljoen, dat ontworpen werd door Gerrit Rietveld, tentoon te stellen. Benno Tempel (directeur Gemeentemuseum Den Haag) is deze keer de curator van het paviljoen. Kensmil en Jungerman brengen in hun werk invloeden van verschillende achtergronden samen. De inspiratie die zij vinden in het 20e-eeuwse modernisme, vooral Mondriaan en De Stijl, de Russische avant-garde en kunstenaar stanley brouwn, combineren zij met elementen uit andere tradities.

Iris Kensmil verbeeldt in haar werk een inclusieve geschiedenis vanuit zwart feministisch perspectief. Ze laat ons kennismaken met zwarte auteurs, filosofen, activisten, musici en, in het algemeen, de zwarte tegenbeweging die onbetwistbaar onderdeel is van moderniteit.
Remy Jungerman brengt in zijn werk motieven samen uit Afrika, de Marron cultuur – waaronder elementen uit de Winti, een traditionele Afro-Surinaamse religie – en uit het modernisme. Hij is geïnteresseerd in de reis die geometrische patronen en motieven afleggen en de invloed daarvan op beeldende kunst.


Museum Boymans van Beuningen:
Het imposante museumgebouw in het hart van Rotterdam staat inmiddels al 83 jaar. In al die jaren is het eigenlijk nooit ingrijpend verbouwd. De vernieuwingen van 1972 en 2003 gebeurden in het kader van modernisering en dienden voor meer (functionele) ruimte. Het is de hoogste tijd om het prestigieuze pand om te bouwen tot een fris museumgebouw van de 21ste eeuw. In januari 2019 is men gestart met het herstellen van het monumentale kunsthart van de stad. Men wil het museumgebouw terugbrengen naar de oorsprong van het ontwerp van architect Van der Steur: een stedelijke parel vol licht en ruimte voor meer bezoekers en meer kunst. De belangrijkste taken van het museum zijn het behoud, beheer en verdere uitbouw van de gerenommeerde collectie. Daarbij wil men met het internationale programma bezoekers informeren, inspireren en soms confronteren. Het museum heeft door de collectie, de komst van het innoverende Depot Boijmans Van Beuningen en het eigenzinnige tentoonstellingsprogramma alles in huis om internationaal een belangrijke rol te blijven spelen.