U zult op deze pagina steeds wisselende nieuwtjes en weetjes vinden,
check dus regelmatig!!

 


Van Abbe museum: 

In de periode 2017 – 2021 organiseert het Van Abbemuseum een serie tentoonstellingen en projecten met de eigen collectie. De tentoonstelling The Making of Modern Art op de begane grond van het collectiegebouw - ontwikkeld in samenwerking met het Museum of American Art, Berlijn - is hier onderdeel van. Deze presentatie integreert moderne meesterwerken uit de Van Abbe-collectie, zoals Mondriaan, Picasso, Sol LeWitt, Kandinsky en Leger, in een experimentele 'making of' van de klassieke canon van moderne kunst. In een serie bijzondere stijlkamers laat de tentoonstelling zien welke rol musea, uitzonderlijke verzamelaars en invloedrijke tentoonstellingen hebben gespeeld bij de formatie van de moderne canon, die ook de basis vormt voor de collectie van het Van Abbemuseum. 

De acht zalen in de tentoonstelling zijn ingericht als verschillende stijlkamers waarin een setting uit een bepaalde tijd of van een bepaalde locatie is nagebouwd. Hierdoor krijgen bezoekers steeds een ander perspectief waarmee de logica en het ontstaan van het verhaal over de moderne kunst duidelijk wordt gemaakt.

Op de 2de verdieping van het collectiegebouw vindt u de tentoonstelling The Way Beyond Art. Je vindt hier werken van onder meer Chto Delat, Corneille, Dan Flavin, Nilbar Güres, Iris Kensmil, Anselm Kiefer, John Körmeling, Taus Makhacheva, Füsun Onur, Dan Peterman, Thomas Schütte en Franz Erhard Walther.
Aan de hand van drie thema's - Land, Thuis en Werk - worden kunstwerken getoond waarmee nieuwe perspectieven op onze hedendaagse wereld ontwikkeld kunnen worden. Ze worden getoond in een bijzondere setting, vormgegeven door Can & Asli Altay (Future Anecdotes Istanbul). De setting geeft alternatieven voor het traditionele model van de 'white cube' (witte kubus) en biedt meer mogelijkheden om kunst in relatie tot een ruimte en in relatie tot lichaam en geest te ervaren.

KUNST ALS MOTOR VOOR VERANDERING
De kunstwerken in de tentoonstelling stellen vragen aan de orde die voor iedereen herkenbaar en belangrijk zijn. In wat voor land of maatschappij willen we leven? Welke rol spelen vrijheid, identiteit en duurzaamheid in ons denken over de toekomst? In de tentoonstelling onderzoeken we hoe we het museum en de kunstwerken kunnen gebruiken om deze vragen met elkaar te delen. De experimentele vormgeving van de tentoonstelling doorbreekt het traditionele model van de witte kubus en opent op speelse wijze nieuwe mogelijkheden om kunst te ervaren.


Nieuwe presentatie Stedelijk Museum Amsterdam: Met de nieuwe collectiepresentatie Stedelijk Base zorgt het Stedelijk Museum voor uiteenlopende meningen, eindelijk wordt de hiërarchie tussen kunst en design losgelaten. Het museum laat verschillende disciplines nu door elkaar zien, zoals dat in andere musea ook al gebeurt.

Ook heeft de staf moeite gedaan om meer werk van vrouwen te presenteren. In het verleden werd het verhaal van de moderne kunst al te vaak gezien als een onderonsje van louter blanke mannen. Dat beeld wordt nu genuanceerd.

Rem Koolhaas ontwierp een parcours met stoere, semipermanente schotten, gemaakt van donkergrijs staal en hout. Deze zijn kriskras in de kelderruimte van het museum opgesteld. Het idee is dat de bezoeker langs deze schotten geen lineaire route hoeft te bewandelen, maar allerlei dwarsverbanden kan ontdekken

Wie meer sturing wil, kan de buitenring van de expositie volgen, die netjes chronologisch loopt, of zich laten leiden door de fijne audiotour waarin de interessantste kunstwerken worden besproken.
De meningen over de herinrichting lopen uiteen, oordeelt u zelf!!


Het is een droom die Sjarel Ex, de directeur van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, twee jaar geleden na lang lobbyen verwezenlijkt zag. In 2020 opent naast zijn museum het nieuwe Collectiegebouw, een hypermodern depot dat gedeeltelijk toegankelijk zal zijn voor publiek. Maar nu blijkt de kans groot dat het museum zelf dan dicht is.
Vanwege asbest in het gebouw en door achterstallig onderhoud is snel een sanering vereist die naar verwachting 'zeker drie tot vier jaar' sluiting betekent. De collectie, die grotendeels gemeentebezit is, moet zo lang elders in de stad worden getoond.

De kosten van deze operatie zijn afhankelijk van welk scenario wordt gekozen: een 'basisrenovatie' vergt een investering van 110 miljoen euro, de duurste variant 40 miljoen euro meer. Daarbij wordt het museum gedeeltelijk gesloopt en wordt meteen, in de woorden van het college, 'een sprong naar de toekomst' gemaakt: meer ruimte voor publiek en tentoonstellingen.
Het gemeentebestuur meent dat de sanering al op 1 januari 2019 moet beginnen. Er is haast bij - gezien de staat van het gebouw, maar ook omdat het toerisme in de havenstad al vijf jaar aan het aantrekken is. Alleen geven de collegepartijen Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA nog geen opdracht tot de ingreep. Die beslissing moet het stadsbestuur nemen dat na de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar aantreedt, zo schrijven zij. 


Het Wassenaarse atelier Redivivus weigert een schilderij dat mogelijk gemaakt is door de Russische schilder Kazimir Malevich (1878-1935), terug te geven aan de Russische eigenaar. Eerst zal hij moeten betalen voor speurwerk van het gerenommeerde atelier naar de authenticiteit van het schilderij.
Het draait niet om zomaar een schilderijtje. Het zou heel goed een doek kunnen zijn uit de befaamde serie "Suprematism of the Spirit". Dat doek is sinds de jaren twintig van de vorige eeuw spoorloos. De Russische handelaar Dmitri Shushkalov denkt dat zijn schilderij op de veiling wel zestig miljoen euro kan opbrengen. Maar dan moet het ook wel echt geschilderd zijn door Malevich.

Gwendolyn Boevé-Jones van atelier Redivivus sprak in 2016 met de Russische handelaar af daar verder onderzoek naar te doen. Ook zij meent dat het schilderij wel eens een echte Malevich zou kunnen zijn. Ze zou haar contacten in de kunstwereld aanboren om daar meer zekerheid over te krijgen.
,,In 1,5 jaar tijd is er geen rapportage uitgebracht, helemaal nul", klaagde de advocaat van de handelaar Shushkalov kortgeleden bij de Haagse rechtbank over Redivivus. De Rus is ontevreden over het afgesproken onderzoek, en wil daarom zijn schilderij terug. Maar het Wassenaarse atelier is daartoe niet bereid zolang een rekening van een kleine twee ton nog niet is betaald. ,,Er is enorm veel werk verricht", beweerde de advocaat van het Wassenaarse atelier vandaag tijdens het kort geding over het verrichte onderzoek. ,,Dan is het ook redelijk dat er betaald wordt."
Handelaar Dmitri Shushkalov bracht in de jaren negentig zelf een zwendel met Malevich-schilderijen vanuit Nederland aan het licht. Hij zou in die affaire klokkenluider gespeeld hebben. Volgens Redivivus zou hij er nu niet voor terugdeinzen om zelf een vervalst document over zijn Malevich-schilderij in omloop te brengen ,,Verdachtmakingen die buitengewoon schadelijk zijn", reageerde de advocaat van Shushkalov vandaag bij de rechter.
Uitspraak op 27 december.


Landschappen saai? Allesbehalve, blijkt uit de tentoonstelling 'De Romantiek in het Noorden - van Friedrich tot Turner' in het Groninger Museum. Hoe beter je kijkt, hoe meer je beleeft.
Het springt direct in het oog: een wit schilderij van een berg die uit de mist en sneeuw opdoemt. Prachtig is het, Ochtendnevel in de bergen van Caspar David Friedrich, een van de grootste schilders van de romantiek. De tentoonstelling De Romantiek in het Noorden - van Friedrich tot Turner in het Groninger Museum laat zien hoe mooi en ongelooflijk knap die schilderingen zijn uit deze periode, van eind achttiende tot midden negentiende eeuw.
Als reactie op de verlichting, waarin het draaide om rede en ratio, zochten kunstenaars van de romantiek naar expressie van gevoel en spiritualiteit. Daarvoor trokken ze de (toen nog ongerepte) natuur in, die je in een van de bovenste zalen zelf kunt ervaren in een artificial reality panorama. Een knap staaltje technologische kunst, gemaakt door Frans van Hoesel en Bart Campman van het Reality Center van de Rijksuniversiteit Groningen. Uit zes schilderijen uit de tentoonstelling creëerden zij een virtueel landschap waar je (zonder te bewegen) in acht minuten doorheen 'wandelt', zodat je even de stemming van het landschap kunt ervaren, en wat de kunstenaar vermoedelijk heeft gezien en gevoeld toen hij dat landschap op het doek vereeuwigde.

De romantische kunst draaide om de eigen ervaring van de kunstenaar van de buitenwereld, diens eenzame overpeinzingen en gevoelens. De geschilderde landschappen hebben een stemming, onder invloed van het weer bijvoorbeeld - denk aan imposante wolkenluchten en maanverlichte nachttaferelen -, maar verbeelden ook menselijke stemmingen. Ongerepte natuur, een aanrader!