U zult op deze pagina steeds wisselende nieuwtjes en weetjes vinden,
check dus regelmatig!!

 


Van Abbe museum: 

Van Abbe museum:
In de periode 2017 – 2021 organiseert het Van Abbemuseum een serie tentoonstellingen en projecten met de eigen collectie. De tentoonstelling The Making of Modern Art op de begane grond van het collectiegebouw - ontwikkeld in samenwerking met het Museum of American Art, Berlijn - is hier onderdeel van. Deze presentatie integreert moderne meesterwerken uit de Van Abbe-collectie, zoals Mondriaan, Picasso, Sol LeWitt, Kandinsky en Leger, in een experimentele 'making of' van de klassieke canon van moderne kunst. In een serie bijzondere stijlkamers laat de tentoonstelling zien welke rol musea, uitzonderlijke verzamelaars en invloedrijke tentoonstellingen hebben gespeeld bij de formatie van de moderne canon, die ook de basis vormt voor de collectie van het Van Abbemuseum.
De acht zalen in de tentoonstelling zijn ingericht als verschillende stijlkamers waarin een setting uit een bepaalde tijd of van een bepaalde locatie is nagebouwd. Hierdoor krijgen bezoekers steeds een ander perspectief waarmee de logica en het ontstaan van het verhaal over de moderne kunst duidelijk wordt gemaakt.
Op de 2de verdieping van het collectiegebouw vindt u de tentoonstelling The Way Beyond Art. Je vindt hier werken van onder meer Chto Delat, Corneille, Dan Flavin, Nilbar Güres, Iris Kensmil, Anselm Kiefer, John Körmeling, Taus Makhacheva, Füsun Onur, Dan Peterman, Thomas Schütte en Franz Erhard Walther.
Aan de hand van drie thema's - Land, Thuis en Werk - worden kunstwerken getoond waarmee nieuwe perspectieven op onze hedendaagse wereld ontwikkeld kunnen worden. Ze worden getoond in een bijzondere setting, vormgegeven door Can & Asli Altay (Future Anecdotes Istanbul). De setting geeft alternatieven voor het traditionele model van de 'white cube' (witte kubus) en biedt meer mogelijkheden om kunst in relatie tot een ruimte en in relatie tot lichaam en geest te ervaren.
KUNST ALS MOTOR VOOR VERANDERING
De kunstwerken in de tentoonstelling stellen vragen aan de orde die voor iedereen herkenbaar en belangrijk zijn. In wat voor land of maatschappij willen we leven? Welke rol spelen vrijheid, identiteit en duurzaamheid in ons denken over de toekomst? In de tentoonstelling onderzoeken we hoe we het museum en de kunstwerken kunnen gebruiken om deze vragen met elkaar te delen. De experimentele vormgeving van de tentoonstelling doorbreekt het traditionele model van de witte kubus en opent op speelse wijze nieuwe mogelijkheden om kunst te ervaren.
________________________________________

Het Prado en Museum Boijmans van Beuningen hebben een prachtige tentoonstelling samengesteld over Rubens. Als uitgangspunt voor die tentoonstelling, 'Pure Rubens' genaamd, namen ze ruim tachtig van zijn schetsen. Zo'n 450 olieverfschetsen maakte Rubens in totaal. Hij schilderde deze schetsen oa. om opdrachtgevers te laten zien hoe het uiteindelijke schilderij zou worden. Zijn olieverfschetsen zijn zo levendig en gemakkelijk geschilderd, dat het schilderen voor hem een feest moet zijn geweest.
Een van de topstukken van de tentoonstelling is 'Leeuwenjacht', die Rubens baseerde op 'De slag van Anghiari' van Leonardo da Vinci. Het schilderij is een en al beweging, Rubens heeft het moment van actie uitgebeeld.
'Pure Rubens' is tot en met 13 januari te zien in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

________________________________________

In de tentoonstelling Lief en Leed, Hollandse families in voor- en tegenspoed laat Rijksmuseum Twenthe familieportretten zien die op het eerste gezicht realistisch lijken, maar waar iets vreemds mee aan de hand blijkt te zijn. In vroeger tijden werden 'familiekiekjes' ook naar wensen bewerkt. Het principe van fotoshoppen is eeuwenoud. Voorstellingen waarin mensen zijn toegevoegd, verwisseld, vervangen of opnieuw tot leven gewekt, het betreft hier schilderijen waarop een loopje wordt genomen met de werkelijkheid. Een dochter die rücksichtslos is overgeschilderd (in diskrediet geraakt) of een schoonzoon die achterwege werd gelaten (hekel aan).
Benieuwd naar de verhalen die erachter schuil gaan...
8 september 2018 t/m 6 januari 2019.

________________________________________

Nicholas Fox Weber schreef een biografie over Piet Mondriaan. In september hoopt de 70-jarige Amerikaan in Groningen te promoveren op de vormingsjaren van de Nederlandse schilder, die hij beschrijft in Piet Mondrian's Early Years. 'Als hij met iets overhoop lag, dan was het wel met zijn innerlijke natuur, ik denk dat Mondriaan een aantal homoseksuele relaties heeft gehad. Zijn beste vriendin, Aletta de Jong, noemde hem aan het einde van haar leven openlijk homoseksueel. Het vooruitzicht me intensief met Mondriaan te gaan bezighouden, maakte me buitengewoon vrolijk, in feite deed ik dat vrijwel mijn hele leven al. Ik was een jaar of tien toen ik in een museum een schilderij zag dat me volledig in beslag nam. Een harmonische wereld waarin de horizontale en verticale lijnen een magisch verband met elkaar waren aangegaan, een wereld waarin alles klopte. Ik heb mijn vader naar die zaal gesleept. 'Dit moet je zien!' zei ik. En mijn vader, graficus, stelde met genoegen vast dat ik als een blok gevallen was voor mijn eerste Mondriaan, Compositie in blauw en wit uit 1935."
________________________________________

Museum Boymans van Beuningen: Het imposante museumgebouw in het hart van Rotterdam staat inmiddels al 83 jaar. In al die jaren is het eigenlijk nooit ingrijpend verbouwd. De vernieuwingen van 1972 en 2003 gebeurden in het kader van modernisering en dienden voor meer (functionele) ruimte. Het is de hoogste tijd om het prestigieuze pand om te bouwen tot een fris museumgebouw van de 21ste eeuw. In januari 2019 gaat men starten met het herstellen van het monumentale kunsthart van de stad. Men wil het museumgebouw terugbrengen naar de oorsprong van het ontwerp van architect Van der Steur: een stedelijke parel vol licht en ruimte voor meer bezoekers en meer kunst. De belangrijkste taken van het museum zijn het behoud, beheer en verdere uitbouw van de gerenommeerde collectie. Daarbij wil men met het internationale programma bezoekers informeren, inspireren en soms confronteren. Het museum heeft door de collectie, de komst van het innoverende Depot Boijmans Van Beuningen en het eigenzinnige tentoonstellingsprogramma alles in huis om internationaal een belangrijke rol te blijven spelen.
________________________________________

Het Wassenaarse atelier Redivivus weigert een schilderij dat mogelijk gemaakt is door de Russische schilder Kazimir Malevich (1878-1935), terug te geven aan de Russische eigenaar. Eerst zal hij moeten betalen voor speurwerk van het gerenommeerde atelier naar de authenticiteit van het schilderij.
Het draait niet om zomaar een schilderijtje. Het zou heel goed een doek kunnen zijn uit de befaamde serie "Suprematism of the Spirit". Dat doek is sinds de jaren twintig van de vorige eeuw spoorloos. De Russische handelaar Dmitri Shushkalov denkt dat zijn schilderij op de veiling wel zestig miljoen euro kan opbrengen. Maar dan moet het ook wel echt geschilderd zijn door Malevich.
Gwendolyn Boevé-Jones van atelier Redivivus sprak in 2016 met de Russische handelaar af daar verder onderzoek naar te doen. Ook zij meent dat het schilderij wel eens een echte Malevich zou kunnen zijn. Ze zou haar contacten in de kunstwereld aanboren om daar meer zekerheid over te krijgen.
,,In 1,5 jaar tijd is er geen rapportage uitgebracht, helemaal nul", klaagde de advocaat van de handelaar Shushkalov kortgeleden bij de Haagse rechtbank over Redivivus. De Rus is ontevreden over het afgesproken onderzoek, en wil daarom zijn schilderij terug. Maar het Wassenaarse atelier is daartoe niet bereid zolang een rekening van een kleine twee ton nog niet is betaald. ,,Er is enorm veel werk verricht", beweerde de advocaat van het Wassenaarse atelier tijdens het kort geding over het verrichte onderzoek. ,,Dan is het ook redelijk dat er betaald wordt."
Handelaar Dmitri Shushkalov bracht in de jaren negentig zelf een zwendel met Malevich-schilderijen vanuit Nederland aan het licht. Hij zou in die affaire klokkenluider gespeeld hebben. Volgens Redivivus zou hij er nu niet voor terugdeinzen om zelf een vervalst document over zijn Malevich-schilderij in omloop te brengen ,,Verdachtmakingen die buitengewoon schadelijk zijn", reageerde de advocaat van Shushkalov vandaag bij de rechter.
Uitspraak op 27 december.
________________________________________